najzdrowsze węglowodany
Porady i recenzje

Najzdrowsze węglowodany – które jeść na diecie?

Zdrowa dieta oraz dieta redukująca masę ciała opiera się na pokarmach, które zapewniają prawidłowe odżywienie wszystkich komórek organizmu. Szczególnie ważne jest zwracanie uwagi na rodzaj przyjmowanych węglowodanów, czyli cukrów. To właśnie one są „paliwem” dla mózgu i całego organizmu. Zatem które węglowodany wybierać na diecie?

Dobre i złe węglowodany

Dietetycy dzielą węglowodany na dobre, czyli zdrowe dla organizmu, chroniące przed otyłością i zapewniające dobre samopoczucie przez cały dzień, oraz na złe, które powodują schorzenia cywilizacyjne, wzrost wagi i napady wilczego apetytu. W zdrowej diecie oraz diecie odchudzającej powinny gościć wyłącznie dobre cukry. Zdrowe węglowodany zapewniają energię na cały dzień, działają przeciwzapalnie i antyoksydacyjnie oraz usprawniają funkcjonowanie układu pokarmowego, dzięki wysokiej zawartości błonnika. Złe cukry zawierają rakotwórcze tłuszcze trans, są dosładzane syropem glukozowo-fruktozowym, i wzbogacone o konserwanty oraz emulgatory. Ponadto w ich składzie brakuje błonnika, witamin i minerałów oraz związków biologicznie aktywnych. Spożywanie złych węglowodanów w zdrowej diecie jest wykluczone lub ograniczone do minimum (np. do małego kawałka tortu podczas przyjęcia weselnego bądź urodzinowego).

W zdrowej diecie powinny przeważać węglowodany pochodzące ze świeżych warzyw, owoców, nasion i orzechów, pełnoziarnistych produktów, ryżu oraz kasz. Ponadto dozwolone jest jadanie miodu jako dodatku do owsianki lub razowych naleśników (miód zawiera cenne antyoksydanty i chroni przed próchnicą). Gdy ma się ochotę na coś słodkiego, można sięgnąć też po owoce suszone bez dodatku cukru.

4 produkty z wysoką zawartością zdrowych węglowodanów

najzdrowsze węglowodany

Kasza jaglana

Kasza jaglana jest bogatym źródłem zdrowych cukrów – zawiera aż 73 g węglowodanów w 100 g. Ponadto zawiera 11 g wysoko przyswajalnego białka, wapń i fosfor oraz inne cenne mikroelementy i witaminy. Jaglanka ma delikatny smak, dlatego można wykorzystać ją nie tylko do zup i dań mięsno warzywnych, ale również do deserów dla dzieci i dorosłych.

Kasza gryczana

Charakterystyczny smak i zapach kaszy gryczanej sprawia, że gryczanka dobrze pasuje do wielu dań kuchni polskiej. W 100 g kaszy znajduje się 74 g węglowodanów i 10 g błonnika, dzięki czemu jej spożywanie chroni przed zaparciami i napadami głodu. Kaszę gryczaną powinno się jadać również ze względu na wysoką zawartość witamin z grupy B, które wspierają funkcjonowanie układu nerwowego i przeciwdziałają depresji.

Płatki owsiane

Płatki owsiane to prawdziwe super foods, które za kilka złotych kupi się niemalże w każdym sklepie spożywczym. Aż 70 g węglowodanów złożonych w każdych 100 g płatków z owsa, zdrowe tłuszcze i 12 g białka zapewniają energię na cały dzień. Zaczynianie dnia od owsianki sprawia, że łatwiej jest stracić zbędne kilogramy i zachować szczupłą sylwetkę przez całe życie.

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa, czyli quinoa, zawiera 58,5 g węglowodanów na 100 g. Dostarcza prawie 15 g białka i 5 g zdrowych tłuszczów, dlatego poleca się ją sportowcom i osobom, które wykonują pracę fizyczną. Smak komosy ryżowej jest łagodny, dlatego lubią ją nawet dzieci. Spożywając quinoa, dostarcza się organizmowi więcej wapnia niż pijąc mleko, a także dużych ilości witamin z grupy B.

        
Kraków
Tekst powstał we współpracy z DietBox, najlepszym cateringiem dietetycznym w Krakowie.

Podziel się z innymi