Porady i recenzje

Dieta która doda Ci energii, czyli jak czerpać energię z pożywienia

Prawidłowe odżywianie to nie tylko dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości kalorii. Równie ważna jak ilość jest też jakość tego co jemy. Błędy dietetyczne mogą być jedną z istotnych przyczyn długotrwałego uczucia osłabienia i braku energii. Na co zwrócić uwagę, aby uniknąć tych problemów?

Długotrwałe uczucie ciągłego zmęczenia, senność i brak energii do działania to problemy z którymi zmaga się wiele osób. Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele, począwszy od przepracowania i nadmiaru stresu, poprzez zaburzenia hormonalne, na depresji kończąc. Często jednak na odczuwane przez nas osłabienie oraz związane z nim złe samopoczucia i apatię ma wpływ inny czynnik, z którego wiele osób nie zdaje sobie sprawy lub bagatelizuje jego znaczenie. Czynnikiem tym jest niewłaściwa i źle zbilansowana dieta, pozbawiona składników niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu i właściwej przemiany materii.

Dieta dodająca energii – na co zwrócić uwagę?

Metabolizm, zwany potocznie przemianą materii, to zespół procesów biochemicznych zachodzących nieustannie w każdej komórce ciała. Ich prawidłowy przebieg jest warunkiem niezbędnym aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości składników oraz energii do codziennego funkcjonowania.

Jednym z częstszych błędów dietetycznych, skutkujących m.in. zaburzeniem efektywności energetycznej, jest spożywanie nadmiernej ilości cukrów prostych. Żywność typu fast-food, słodycze, ciastka, batony, białe pieczywo czy soki owocowe powodują bardzo szybki napływ glukozy do krwiobiegu, dając organizmowi energetycznego „kopa”. Problem polega na tym, że jest on krótkotrwały, ponieważ równie szybko dochodzi do wydzielenia znacznych ilości insuliny – hormonu odpowiedzialnego za regulację poziomu cukru. Pozbawiony „paliwa” organizm reaguje sennością i poczuciem osłabienia, domagając się kolejnej dawki energii. Dostarczenie nowej porcji cukrów prostych powoduje powtórzenie całego cyklu.

Inaczej sytuacja przedstawia się, gdy rolę „paliwa” pełnić będą węglowodany złożone (których źródłem są m.in. produkty pełnozbożowe, chleb razowy, brązowy ryż i kasze). Są one trawione znacznie wolniej niż cukry proste, zapewniając długotrwały, stopniowy dopływ energii, bez gwałtownych wahań poziomu glukozy. Produkty pełnozbożowe są również źródłem niezbędnych dla właściwego przebiegu procesów energetycznych witamin z grupy B oraz magnezu.

W tym kontekście równie ważne jest regularne spożywanie posiłków, najlepiej 4-5 dziennie w kilkugodzinnych odstępach czasowych. Nie wolno też zapominać o codziennym  pożywnym śniadaniu, które pozwoli na odpowiedni „rozruch” po nocnym odpoczynku.

Z punktu widzenia diety mającej pobudzić nasz metabolizm istotna będzie rezygnacja lub znaczne ograniczenie spożycia alkoholu, kawy oraz słodzonych napojów. Zamiast nich warto wypijać duże ilości wody – jej niedobór w komórkach może być odczuwany jako osłabienie, pogorszenie samopoczucia i brak energii. Jeżeli chodzi o czynniki „pozadietetyczne”, ważne są odpowiednia ilość snu oraz regularna aktywność fizyczna. Dowiedziono, że już 20 minut ćwiczeń trzy razy w tygodniu może poprawić naszą efektywność energetyczną nawet o 20%.

Artykuł przygotowany przy wsparciu sklepu
NaturalnieZdrowe.pl – sklepu z naturalną i zdrową żywnością.

Podziel się z innymi

Podobne wpisy