Porady i recenzje

Zdrowe odżywianie na co dzień – krótki poradnik

Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, co jedzą. Moda na kolejne diety wprowadza do polskiej kuchni mniej znane owoce i przyprawy, które są dostępne nawet w drogeriach. Jednak nadal pozostaje kwestia, jak zdrowe odżywianie wpływa na nasz organizm.

Zdrowe odżywianie nie jest drogie
Najczęściej powtarzana sugestia, związana z koniecznością zmiany sposobu odżywiania na zdrowszy, to ta, gdy powtarzany jest slogan, że zdrowa żywność jest droga. Tymczasem zdrowe odżywianie nie wiąże się z zakupami produktów, kosztujących kilkaset złotych za kilogram. Wystarczy do codziennego jadłospisu wprowadzić więcej warzyw, najlepiej sezonowych, a gdy ich dostępność jest ograniczona, np. jesienią i zimą, sięgnąć po kiszonki i warzywa marynowane. Warzywa są mniej kaloryczne niż makarony czy mięso, a według dietetyków powinny stanowić podstawę diety. W diecie przeciętnego Polaka brakuje również owoców. Według starego powiedzenia, wystarczy jedno jabłko dziennie, aby uniknąć wielu chorób, zwłaszcza tych związanych z układem pokarmowym.

Co zmienić w diecie
Czasem wystarczą niewielkie zmiany, aby dieta była zdrowsza. Zamiast jasnego pieczywa i pszennej białej mąki, która nie ma zbyt wielu składników odżywczych w swoim składzie, lepiej wybierać pieczywo ciemne, pieczone z mąki razowej lub orkiszowej. Do większości wypieków można wykorzystywać inne rodzaje mąki, np. ryżową, kukurydzianą czy żytnią. Taka zamiana jest wskazana u osób, które rezygnują z glutenu. Polska dieta obfituje w mięso, zwykle wieprzowe. Warto część mięsnych obiadów zamienić na bezmięsne lub też zamienić tradycyjny kotlet wieprzowy na drób, który czasem jest tańszy niż mięso wieprzowe. Biało w diecie nie musi pochodzić jedynie z mięsa i wędlin. Idealnie je zastępują produkty nabiałowe oraz niektóre rośliny strączkowe, jako ciecierzyca czy soczewica, nadal niezbyt popularne w polskiej kuchni.

Ważny również sposób przygotowania
Oprócz zmiany produktów, które pojawią się na naszych stołach, większą uwagę należy zwracać także na to, skąd dany produkt pochodzi. Najzdrowsze będą produkty z upraw ekologicznych, jednak jeśli nie możemy sobie na nie pozwolić, to np. warzywa i owoce lepiej kupować u znajomego sprzedawcy zamiast w supermarkecie. Równie ważny jest sposób przetworzenia produktów, które pojawią się na naszych stołach. Krótkie gotowanie czy pieczenie sprawi, że warzywa i mięso będą gotowe do spożycia, ale jednak będą bogate w składniki odżywcze i związki mineralne. Zdrowe odżywianie to również świadoma rezygnacja lub znaczące ograniczenie spożycia soli i cukru. Zamiast słodkich przekąsek, produkowanych w oparciu o tłuszcz palmowy, lepiej wybierać suszone owoce i orzechy, można również samodzielnie przygotować batoniki i zdrowe przekąski. Dużo cukru zawierają również wszelkie napoje gazowane, dlatego warto je zastąpić wodą mineralną lub dużo zdrowszymi dla szkliwa zębów herbatkami ziołowymi. Z kolei ograniczenie soli jest możliwe dzięki zastąpieniu jej przyprawami i suszonymi dodatkami, jak np. natka pietruszki czy koper. Efektem tych zmian jest coś, co dla każdego z nas jest najważniejsze: nasze zdrowie.

Artykuł został przygotowany przy współpracy z zakreconysloik.com.pl

Podziel się z innymi

Podobne wpisy

  • Pingback: Zdrowe odżywianie na co dzień – krótki poradnik | FlyB Kulinaria()

  • Marlena Sergot

    Zdrowe odzywianie to dla mnie przede wszystkim regularne odzywianie. Nie ma jak dla mnie nic gorszego niz to modne glodowanie. Przeciez w ten sposob tylko spowalnia sie swoj metabolizm… a chyba nie o to chodzi? U mnie skonczylo sie to dosyc powaznymi problemami jelitowymi takimi ze do dzsiaij musze wspomagac sie dicopeg 10g zwlaszcza po jakich swiatecznych wyzerkach… Wg mnie najlepiej po prostu postawic na zbilansowana diete – jesc mniej, ale czesciej